Veel mensen raken burnout door werk. Maar er spelen veel meer factoren een rol dan alleen de hoeveelheid werk. In dit artikel lees je welke belangrijke factoren er een rol spelen bij het raken van overspannen of burnout. Door hier inzicht in te krijgen kun je ook beter gaan herstellen.

Er mag meer gekeken worden naar onze menselijke aspecten

Onlangs verscheen het nieuwsbericht over dat er naar schatting in 2025 een derde van werkend Nederland thuis zal zitten met stress-gerelateerde klachten. Vooral ‘werkgerelateerde stressklachten’ wordt hier genoemd als grootste oorzaak. Toch zet ik hier mijn vraagtekens bij. Wat mij betreft mag er meer gekeken worden naar het totaalplaatje, en met name naar het ‘menselijke’ component. Want dat zijn we. Mensen. Gewoon mensen, die door levensfasen heen gaan, met veranderingen te maken krijgen, ook persoonlijk, die een rugzakje op hebben met ervaringen en persoonlijke eigenschappen hebben ontwikkeld, en die het soms ook gewoon ‘even niet weten’ door de overload aan druk vanuit een veeleisende maatschappij. Heel menselijk dus! Laten we de druk een keer van de ketel halen en zorgen dat we gezond en veerkrachtig blijven.

Van hard werken wordt je niet ziek

Zoals Erik Scherder in een filmpje eens zei: ”Van hard werken word je niet ziek.” Onlangs zag ik een mooi voorbeeld hiervan in het programma ‘Kamp van Koningsbrugge’, waarin gewone burgers fysiek en mentaal worden uitgedaagd door ze kennis te laten maken met het werk van de Special Forces. Fysiek gaat het er zwaar aan toe en hebben ze pijn. Hun trainer slaat de spijker op zijn kop wanneer hij zegt dat ‘pijn tijdelijk is’. Want waar ze het meeste last van hadden waren hun emoties, onzekerheden en angsten. Hierdoor blokkeerden ze en maakten verkeerde keuzes. Opgeslagen ‘trauma’ kwam naar boven; gepest zijn, niet voldoende waardering hebben gekregen, en de grootste kwelling was voor de meesten het gevoel het ‘niet goed genoeg te doen’. Zie hier de overeenkomsten met de werkvloer: Het aangepaste gedrag en de mentaal aanhoudende druk zorgden voor veel stress en mindere prestaties. Herkenbaar?

Hoe voorkom je burnout op het werk?

Kennis dus, over hoe je systeem werkt, snappen waar jij op reageert, welke factoren er allemaal meespelen, hoe je emoties beter kunt begrijpen en reguleren, dát is wat er nodig is om anders met druk en spanning om te gaan. Laten we dus niet blijven roepen dat ‘werk’ de grootste boosdoener is, maar sturen op meer zelfkennis onder werknemers. Wanneer we meer begrijpen én begrip hebben voor elkaar, ben ik ervan overtuigd dat er minder verzuim hoeft te zijn. Ik hoor zo vaak mensen zeggen: “Dit had ik veel eerder willen leren.” Veel mensen die overspannen of burnout zijn geweest, hebben vaak een grote shift gemaakt. Ze zijn bewuster van wat ze aankunnen en ze zijn beter in het aangeven en voelen van hun grenzen. Hoewel voorkomen beter dan genezen is, hebben deze mensen het voordeel gehad dat ze veel hebben geleerd over zichzelf en hun functioneren.

De kennis die nodig is om overspanning of een burnout te voorkomen leer je tijdens mijn trainingen. Wat er nodig is om goed en duurzaam te herstellen leer je tijdens mijn hersteltrajecten. Dit is mijn bijdrage om ervoor te zorgen dat Nederland veerkrachtig, gezond én aan het werk blijft!